Ska hyresgästerna betala kommunens utveckling i Kävlinge?

I ett förslag från de borgerliga ska nu delar av KKB säljas ut till en privat aktör. Mot nyproduktion. Av vinsten ska 60% gå tillbaka till KKB – de resterande 40% ska gå till samhällsutveckling som bad och idrottshall. Vilken kommuninvånare säger nej till det? Inte de som bor i villor eller bostadsrätter i alla fall för det är inte deras hem som ska säljas, och de får en utveckling av ett välbehövt tillskott av idrottshall och ett nytt bad i Kävlinge.

Men vem kan mena att hyresgästerna ska stå för den kommunala verksamhetsutvecklingen? Att låna pengar idag till investeringar är det bästa du kan göra eftersom räntan är så gott som noll. Varför gör då inte kommunen det, utan låter hyresgästerna få betala för det?

Vad är det som säger att löftet om nyproduktion av en potentiell köpare både sker på den plats kommunen vill se samt att vid en vidare försäljning av bostäderna att det löftet infrias?

Ett alternativ hade varit att vara mer aktiv med ägardirektiven till KKB. Som Catrin Tufvesson, vår socialdemokratiske partiföreträdare säger i Skånska Dagbladets artikel ”Vi tycker att Allmännyttan har en roll att spela och med goda ägardirektiv kan den vara en dragare för bostadsbyggandet.”

Att detta utspel skulle göras nu under brinnande EU-valrörelse är väl tajmat från de borgerliga – utförsäljningen försvinner lite i mediabevakningen, men visar även på handlingskraft. Bara det att det hade blivit gjort nu i denna tid i mandatperioden oavsett EU-val eller ej – det är för att väljarna ska glömma det till nästa val.

Vi Socialdemokrater kommer att avslå och opponera oss mot detta, men det kommer inte att påverka utgången. Som kommunstyrelsens ordförande Pia Almström säger i artikeln i Sydsvenskan ”Vi hade inte lagt fram förslaget om vi inte trodde vi hade majoritet för det.”

För oss betyder det att den borgerliga Alliansen (M, L, C och Kd) har redan försäkrat sig om stöd från SD för att få majoritet i kommunfullmäktige – gör SD det utan något i gengäld?! Vi gissar på att det kostade direktivet att ta fram förslaget på tiggeriförbud – där Centern och Liberalerna fick gå med på att förvaltningen ska förbereda ett ärende om införande av tiggeriförbud att antas vid behov – fastän de bedyrade i kommunfullmäktige att de var emot tiggeriförbud.

Vad tycker kommunens väljare om det?
Här är länkar till Skånska Dagbladet och Sydsvenska dagbladet. Vi är medvetna om att de ligger bakom betalvägg, men ni som kan läsa gör det gärna.