Rapport från ett kommunstyrelsemöte som vi är mindre stolta över

Onsdagen innehöll ett möte i kommunstyrelsen där framförallt ett ärende stack ut i mängden.

Vi skulle besluta om ”Bosättning av nyanlända”. De styrande hade ett förslag till beslut som innebar att man gav tjänstemännen tillåtelse att bryta mot lagen och placera de nyanlända i andra kommuner. Vi kan säga att vi socialdemokrater var inte helt bekväma med det beslutet, utan vi hade ett eget förslag på hur vi skulle kunna lösa frågan. Det löd som följer:
– Att kommunen snarast beställer eller ger KKB i uppdrag att beställa lägenhetsmoduler alternativt villavagnar. Finns ekonomisk beräkning som kan fräschas upp.
– Att det parallellt prioriteras arbete med att behandla tillfälliga bygglov på de platser som tidigare identifierades av strategiska avdelningen. Det bör inte placeras mer än 10 bostäder på samma område utan spridas i alla kommundelar.

Detta förslag föll inte i god jord hos de styrande (M, L, C, Kd och Mp), så det blev naturligtvis avslag.

Att moderaterna och sverigedemokraterna var emot blev vi inte särskilt förvånade över, men att övriga partier sa nej utan att ens vilja diskutera förslaget förvånar oss. Med tanke på hur deras partier på riksplanet resonerar i dessa frågor så borde deras självklara svar vara att de röstade på vårt förslag. Ännu mer anmärkningsvärt blir det att en viss miljöpartist dansade runt i salen lycklig som få för att de ensamkommande skulle få stanna och gå färdigt gymnasiet även om de fyllt 18 år. På frågan om var de skall bo så svarade den lycklige att det löser sig, för att några minuter senare utan betänkligheter rösta nej till en lösning.

Kan man bli annat än bedrövad över hur politiken fungerar i vår kommun. Partierna lägger undan alla sina värderingar för att vara moderaterna till lags. Det man kan fråga sig är, hur mår de när de går hem efter att röstat mot det de står för? För hur ska man kunna tro på det de skriver och ger uttryck för i press och sociala media med tanke på hur de agerar i det politiska rummet?

/Socialdemokraterna i Kävlinge